Saturday, June 22, 2013

UPDATE #2

Hey, Im Back!!

Setelah berbulan2 ak xupdate ak punyer blog…
Okey lah, ak update ni bukan nk ckp pasal nape ak lama xupdate ke ap..just nk lepaskan rindu lama xberblogging… hehehe




Perlu ke kita balas sikap seseorang tu??

Ok. Ni pendapat ak lah..tp sebelum tu ak nk  tanya, kita sebagai manusia ni sebenarnya lebih selesa bersikap positif atau negatif? Mostly, jwpn yg akan diberikan adalah bersikap positif bukan. Tau kenapa, sb kdg2 kita akan rasa penat kalo asyik nk bergaduh sana sni, cari masalah sana sini kan? Jadi, jalan yg terbaik adalah cuba memberikan yang terbaik. Okey lah, ak cuba bagi satu contoh lah:

A: Kenapa dgn C tu ek? Aku dah layan dgn baik, tp last2 dia layan ak dengan teruk.

Jujur ak ckp, ramai org buat sesuatu perkara tu untuk dptkan balasan. Tapi sebenarnya mereka lupa yang Allah saje yg berkuasa utk beri balasan tu. Untuk situasi kt atas tu, mesti ramai yg pernh ckp kan atau lebih kurang lah, kan?

Bagi aku, jangan pernah menyesal kalo korang buat baik dengan sesiapa pun, kdg2 walaupun dgn musuh kita sendiri. Sekali kita beri sesuatu kebaikan pd org lain, mungkin kita xdapat perkara yg sama dari org tu tapi dengan IZIN ALLAH, mungkin Allah akan sampaikan kpd org lain utk kita.


Contohnya:
Kalau kau memudahkan sesuatu kerja untuk org lain, mungkin kdg2 kerja kita belum tentu akan dipermudahkan tetapi siapa tahu sesuatu perkara berkaitan dengan org yang kita sayang akan dipermudahkan. Tak rugi jika kita sentiasa bersikap baik terhadap org lain terutama kpd org yg lebih tua.

Kita mungkin masih ada ibu bapa, adik beradik, dan mungkin juga suatu hari nanti kita akan mempunyai keluarga kita sendiri. Tanpa kita sedari dengan IZIN ALLAH, dia telah membayar segala kebaikan kita yang dahulunya melalui keluarga kita. Sebab Allah sahaja tahu apa yang terbaik untuk umat-Nya. Mungkin Dia xberi apa yang kita minta tapi Dia akan beri apa yang kita perlu.


Kita mungkin xtau apa yg akan kita berdepan kelak, tapi apa yang pasti selagi kita hidup dalam masyarakat, sedikit sebanyak kita akan bergantung dengan bantuan org disekeliling kita. Xda manusia yg boleh hidup sendirian kot. Kita mati nanti pun, org lain yang akan kapankan dan sembahyangkan untuk kita. 


Walaupun hakikatnya kadang2 kita sendiri yg rasa sakit hati, tapi sakit hati tu memenatkan. Marah2 pun sama kan. Kita jugak yg rasa penatnya.. So, being nice can help u release the bad feeling towards some people. Treat them as you are, that is the better way... 

love, 
liyana.

No comments:

Post a Comment