Thursday, June 7, 2012

What do u see and hear???!!



Serius la, cuti kali ni sgt membosankan. Ak patut da rancang tempat yg ak nk p nanti kalo ad cuti pjg. Tapi ak masih dpt lihat tentang beberapa perkara yg ak xsangka ak dpt lihat. Seminggu terakhir baki cuti, ak xtau apa yg bakal ak lakukan. Sbb sekolah da mula. Tapi 2 minggu sebelum tu, fuhh mcm2 benda ak tgk dan dgr kot. 

These  the negative things :

Mulut org yg sentiasa xpuas hati.

Kenduri apa pun mesti ad yg xkena. Itu lah ini lah… isk2

Fungsi seseorang dlm sistem masyarakat itu sndiri. 

Mentaliti masyarakat itu sndiri . ad yg terlalu rendah dan terlalu tinggi. 

Manusia sekarang hanya memandang wang, pangkat dan darjat. 

Ada ibu bapa yg terlalu memilih kasih kepada anak2 nya yg tertentu sahaja.

Orang perempuan, mulutnya mmg xleh nk berhenti kalo xmembebel sehari. (Ak xreti sgt nk membebel ni. Hehehe)

Ada sesetengah adik beradik yg sentiasa berkira. 

Susah nk cari yg betul2 ikhlas.

Susah jugak nk cari yg boleh terima seseorang seadanya.


These the positive things:

Hubungan kekeluargaan yg erat.

Tolong menolong antara keluarga.

About the sacrifice.

Berfikiran positif terhadap org lain.
Balas kejahatan dengan kebaikan.

Tidak sesekali berdendam sbb ianya sgt memenatkan.

 Bangun dengan senyuman setiap pagi walaupun hati sangat sakit utk berdepan dgn hari baru. 

Tidak pernah membandingkan diri seseorang dengan org lain krn kau adalah kau dan itulah diri kau yg kau corakkan sendiri.

Setiap kelemahan pasti akan mempunyai kekuatan yg kdg2 kita sendiri tidak tahu di mana ianya tersembunyi. 

Diam lebih baik dr membalas dgn cacian dan kejian. 

dan yang paling penting sekali ak nmpk TAHAP KESABARAN yang tinggi.




bosan,
liyana

2 comments:

  1. captlukmanAugust 03, 2012

    balas dendam dengan kebaikan tu bagus, tapi tetap tak boleh nak control diri untuk tersenyum puas...selamat berpuasa

    ReplyDelete