Friday, September 2, 2011

Raya..?? What do you learn for this year..??

okey...tajuk kali ni xlah lain drpd yg lain sgt kan...
time org lain bercerita pasal raya masing2 aku pun nk cerita pasal raya aku..
tapi tentang apa yang aku telah pelajari dan lihat sepanjang raya ni...
byk benda kot dan byk bnda jgk aku perasan kali ni...

Raya kali ni, bkn hanya raya semata2, tapi bg aku ia mengajar erti sebuah perhubungan sesama manusia. Perhubungan yang aku maksudkan ialah perhubungan yang tidak mengira perbezaan pangkat dan darjat, tanpa mengira bangsa dan kaum, tanpa mengira tinggi rendah seseorang itu. Yang penting adalah keikhlasan dan sebuah kejujuran.
Keikhlasan dalam menghulurkan bantuan, memberi kemaafan dan memohon kemaafan dan keikhlasan dalam setiap perkara..
lagi satu keikhlasan dalam memberi duit raya...(pasai pa duit raya aku makin kurang ni...tp ak dpt duit raya dr tokki aku ...huahuahua...)

Dalam setiap perkara, kita sentiasa perlu bljr dan hayati..bkn hanya melakukan tanpa bljr apa2 dan tanpa menyedari apa2... itu lah nasihat terbaik yang pernah ak dpt. Well, kematangan seseorang bukan bergantung kpd umur dan saiznya, tetapi melalui pengalaman dan pemikirannya.. betul x....??

Pertama : Kita akan belajar cara untuk minta maaf, dan belajar cara untuk memaafkan org lain..
Kedua: Kita akan belajar cara untuk melayani tetamu kita dengan baik walaupun mereka adalah musuh kita. Sebab , pernah dikatakan 'layanlah tetamu kamu sebaik-baiknya walaupun mereka adalah musuh ketat kamu' ...
Ketiga: Kita akan melihat pelbagai ragam manusia .contohnya, ada yang suka menunjuk2 kpd org lain.
Keempat: Kita akan melihat cara seseorang itu mensyukuri nikmat Allah..
Kelima: Kita mampu melihat sejauh mana kwn2 kita mengingati kita..
Keenam: Kita akan menyedari betapa kita akan sentiasa menanti bulan2 yang sangat istimewa dan bulan yang sangat diberkati..
Ketujuh: Kita akan sentiasa berfikir, masihkah ada peluang utk kita menghadapi bulan Ramadhan dan Syawal pada tahun hadapan..?? masih berpeluangkah kita utk melaungkan takbir raya ..? Sentiasa.....
Kelapan: Kita xkan pernah terfikir untuk menerima dan memberi kemaafan pada seseorang yang telah lama menyakiti dan meninggalkan kita ...
Kesembilan: Pelik jgk, di bulan dan hari yang mulia ni, aku still nmpk ad perasaan dengki mendengki sesama sendiri..kesnnya mudah ja pun, masing2 nk 'bertanding' rumah sapa yng paling vogue utk raya nanti..isk2..manusia2...
Kesepuluh: ...........................erk.......jap, ak tgh pikir......haaaa..!!! Bljr tuk terima kenyataan, semua kerja2 aku dh hlg!!! kena buat balik beb!!!!!! sedey2!!.

Tahun ni, Su aku ad buat kenduri sikit, kenduri Akikah dan sekaligus kenduri tuk aku sekali...kenduri kecil2 ja...saja2, sekaligus jgk tuk umah terbuka...Ramai yg dtg, tp yg plg best bley knal ramai org...biasalah aku dh lama xknl2 saudara2 sendiri..yang mana sepupu2 ke dua pupu ker..tiga pupu ker...mcm2 laaa...hehehehe.
So, time2 mcm ni lah nk kenal semua org kan...??
Penat tu mmg penat tp bila semua dh berkumpul, rasa penat tu xda lah rasa sgt kan...
Thank to u all yg sudi dtg!!! luv u!!! hehehhe...
Sorry xda gmbr yer..sbb ak dlm keadaan yg selekeh sikit sbb kelam kabut nk siapkan hidangan dan mjlis cukur kepala Muhammad Aatif Izzuddin...hehehe..my new cousin...
okey lah...

p/s: Cuti raya aku akan berakhir tp feeling nk balik melaka langsung xda ni...help me..!! keje2 ak habuk pun xsiap ag ni..isk2!!

love,
liyana

No comments:

Post a Comment