Friday, April 22, 2011

Lumrah....

Agaknya mmg lumrah dunia ni kot..
adakalanya ad pasang dan surutnya dalam sesuatu perkara.

kali ni ak nk luahkan apa yang ak rasa.
kenapa bila kita baik dgn semua, tu pun nak jadi masalah.
ak bukan mengata sesiapa,
tetapi jangan hanya kerana satu PERKATAAN, kita terpaksa berpecah belah,
salah faham antara satu sama lain.
ada masa kita terpaksa menerima pemikiran org lain,
ada masa kita boleh menegur pemikiran org lain,
tapi dengan cara yang paling bijak.
sama ada negatif atau positifnya pemikiran itu,
kita nilai lah sendiri.



kadang-kadang dalam hidup ni, kita perlu memahami cara mereka,
tapi bukan bermaksud menerima cara mereka.
itu lah yang ak pernah katakan,
beretinya sesuatu perhubungan itu bukan terletak pada berapa lama kita kenal mereka, tetapi betapa jauhnya kita mengenal dan memahami mereka.
itu lah yang akan mengekalkan sesuatu hubungan itu.

lagi satu, mmg sudah lumrah dunia agaknya,
bila kita dh dapat yg lebih baik, kita akan lupakan yg lama.
dtg bila susah, lupa bila senang.
tapi bagi ak, mudah saja, ak kt sini masa korang perlukan aku.
masa, jarak, status, tu semua buka sebab sesuatu perhubungan tu terbina.
tapi atas sebab kita saling faham memahami..itu lah puncanya...

Xpercaya..???!!!
cuba korang p tanya nenek2 & atuk2 yang dh berkahwin selama berpuluh-puluh tahun tu dan masih kekal smpai skrg ni..
cuba korang tanya tips2 apa yg dieorg gunakan smpai dpt kekal smpai ke akhir hayat mereka..??
mesti majoriti jawapannya, sebab mereka belajar memahami pasangan masing2 sepanjang mereka hidup bersama tu kan...??
betul x...?????
fikir-fikirkan laa.....

kadang2 jugak, kita hidup ni atas kita percayakan diri sendiri dan juga kita percayakan org lain..
atas kerana kepercayaan tu, kita mampu bangun semula atas setiap kejatuhan tu..
sama jugak seperti, sama ada kita susah dan senang, kerana kita percaya akan ada yang sentiasa berdiri di belakang kita dan sedia bersama kita, jadi kita mampu untuk bangun semula.
bukan mcm sesetengah org, bila xdak org lain nk dicarinya, baru nk dtg, tp bila dh dpt kwnnya, lupa org sekeliling.
sayangnya, beginilah lumrahnya mnusia ni.
Adakah betul seperti pepatah mengatakan, " seperti kacang lupakan kulit..???"
ermmm, ak no komen.



kita berhak menyatakan hak kita,
kita berhak menyuarakan pendapat kita,
kita berhak memilih dalam kehidupan kita,
kita berhak memutuskan apa yang sepatutnya terbaik utk kita,
tapi sayang, kdg2 hak tu bukan hak milik kita sorang.
bertindak atas rasional, bukan emosi,
berkata menggunakan fikiran bukan emosi,
namun, kadang2 naluri pun benar.




-liyana-

No comments:

Post a Comment