Thursday, November 25, 2010

"Kalau lah.."

Kali ni aku nk perkatakan ttg perkataan yg sgt biasa kita sebut...."kalau lah..."
Kenapa aku kata ianya merupakan perkataan yg sgt biasa kita sebut..??
Sebab dlm apa jua perkara yg kita katakan, mesti akan ad perkataan kalau...
"kalau aku dtg awl sikit,...."
"Kalau aku tersedar awal sikit,..."
" Kalau aku pergi cepat sikit,..."
"kalaulah aku ....."
dan mcm2 "kalau lah lagi..."....

Sebenarnya, sedikit sebyk ia menunjukkan kita merasa kesal terhadap apa yg telah kita lakukan sebelum ini.

1. jgn sesekali prnh merasa kesal terhadap apa yg kita lakukan.. Jika ia merupakan satu kejayaan bagi kita, jadikan ia satu kebahagian utk hidup kita. Seandainya jika gagal, jadikan ia satu pengajaran dan sebb utk kita terus berusaha dlm apa jua keadaan sekali pun.

2. Krn walauapapun yg terjadi dan berlaku dalam hidup kita atas apa yg telah kita lakukan sblm ini, ia tetap menjadi sebahagian dr hidup kita, bergantung pada kita sahaja utk jdikan ia sbg kenangan indah mahupun sebaliknya.

3. Sejarah mungkin berulang sekiranya kita lupa apa yg pernh terjadi dlm hidup kita ni...kdg2 kala itu lh kenyataannya...

Aku xtau, tp aku pun slh seorg penggemar perkataan "kalau lah..." ni. Tapi kdg2 kala, bukan mksud aku utk sebut kalau lah ni kan...Ter'sebut' ja....hehehhe

Namun, aku pn ad byk benda yg aku nk katakan "kalau lah ni..."

1. Kalau lah aku boleh menyedarinya sejak dr dulu, tak lah aku rasa sedikit kehilangan.

2. kalau lah aku menjadi sedikit berani utk beritahu ttg perasaan ak yg sebenarnya, bukankah ia menjadi lebih mudah utk aku tahu ttg sesuatu.

3. kalau lah aku belajar dgn lebih tekun, mungkin aku boleh baling bebola salji dgn kwn aku skrg. kan? (hampeh, tinggi bebenor impian ko yana...?? hehehhe...tp xslh impian aku tu kn...)

4. kalau lah aku boleh bersikap dgn lebih tegas dr dulu lg kan senang..??

5. kalau lah aku bijak mengatur perjalanan hidup aku ni sejak dr dulu lg kan senang..?

6. kalau lah aku boleh menjadi seseorg yg aktif kan bagus..??

7. kalau lah aku tahu keadaan ni akan menjadi begini kan bagus utk aku..?

8. kalau lah aku boleh berfikir dgn lebih bijak sejak dr dulu lg kn senang..?

9. kalau lah aku dpt kenali hati budinya terlebih dahulu kan lebih baik..?

10. kalau lah aku boleh 'realisasikan' kesemua kalau2 yg ad ni kan...??

Sayang seribu kali syg... Perkataan itu yg hanya boleh diungkapkan, tak mampu kita realisasikan..Kan..???
Kata org, terlajak perahu boleh diundur, tapi terlajak kata, xboleh ditarik balik dh..

Kenyataannya, itu lah realitinya. Jgn sesekali sesali apa yg kita lakukan, kerana aku pasti walau apapun yg berlaku hari ni, pasti akan ad hikmahnya suatu hari nanti. Mungkin hari ni aku jatuh , namun siapa tahu esok lusa aku mampu berlari dgn lajunya. Mungkin..Dengan izin Allah, semuanya pasti.

Bagi aku juga, xguna nk igtkan kembali ap yg telah berlaku, tapi cuma igt kan supaya jadikan ia satu iktibar dlm hidup kita ni.

okey lah, dh penat jgk aku nk masukkan entry baru aku kali ni..hehhehe..
da ngantok r...( aku kena tulis mlm2 baru ad idea sikit, lgpun cuti kali ni line broadband aku wat hal lh plak..nasib lah..penat dh aku abg & kakak operator melayan aku pasal broadband aku ni..haih celcom..celcom..Apa punyer masalah lah ko ni...) dh2, ngantok sgt da ni..
k, bye2....

-liyana-

6 comments:

  1. yeah.ayat kalaulah..sy selalu jugak guna

    ReplyDelete
  2. erm..betollah..isk3..this is what i feel.'kalaulah kan..........

    ReplyDelete
  3. huhu..kalau lah....
    agaknya semua org suka sebut kot...
    hikhik

    ReplyDelete
  4. kalaulah saya tak guna celcm.

    haha..pakai la stimex

    ReplyDelete