Wednesday, October 27, 2010

Ikhlas..

Beberapa minggu lepas, kelas ak adalah sikit berbincang pasal satu tajuk dan dalam topik tu kiteorg bincanglah sikit2 pasal EQ dan MI...
(emosional question dan multiple intelligence)..

masa perbincangan tu, adalah jgk, madam mintak kiteorg ckp sikit pasal keikhlasan. Xkira lah sama ada dlm persahabatan mahupun dalam apa jua perkara yg kita lakukan...

Then, sorg kwn aku kuarlah, dan masih bercakap pasal keikhlasan...
Tapi part yg paling aku suka bila dia ckp satu ayat yg aku rasa sgt berkesan dan sgt mudah utk aku igtinya...dia kata:

"Keikhlasan tu umpama seekor semut hitam yang berada di atas batu hitam dan bergerak pada waktu malam yg sangat gelap" .

- dia mengumpamakan keikhlasan tu seperti seekor semut hitam. Semut tu ada tp kita xnmpk semut tu berada di mana. Begitu jugak dgn perasaan ikhlas kita. Kita tahu bahawa perasaan ikhlas tu wujud dlm diri kita tapi kita xpernh tahu dan sedar akan perasaan tu dan sgt sukar utk kita tahu kewujudannya. Itu adalah bg pendapat aku...

IKHLAS...
bukan satu perasaan yg kdg2 kita boleh ungkapkan...
tp kdg2 satu perasaan yg org lain boleh sedarinya...
lakukan sesuatu tanpa meminta apa2 balasan,
berkorban kerana kepentingan org lain,
gembira kerana melihat kebahagiaan org lain..
sebenarnya ia merupakan satu perasaan yg sukar diungkap biarpun kdg2 kita sedarinya mahupun tidak menyedarinya..

*******************************************************************************

Maybe korang xpernah dgr aku berbicara tentang cinta kan..??
Nk tau sbbnya...??
Sebab aku sendiri masih single...!!
hahhaahaa..

Erm, sebenarnya, aku bukanlah memilih sgt,
tp aku perlukan seseorang yg boleh menerima aku seadanya...
seseorang yg boleh menerima keluarga aku jugak..
seseorang yang boleh memahami situasi aku..
aku bukanlah memerlukan seseorang yg sempurna,
atau terlalu PERFECT org ckp...
sbb aku sedar, aku sendiri pn bukanlah sempurna sgt,
aku pun masih ada kelemahan dan kekuatan aku sendiri..
dan...
aku cuma nk dia terima aku kerana aku, LIYANA.......
itu sahaja....

Ini persepsi aku tentang cinta:

1. Cinta itu buta yg boleh membuatkan manusia mudah hilang pertimbangan kalau tidak berhati-hati.
2. Cinta itu terlalu luas dan mendalam. Sebab definisi cinta bukan hanya tertumpu kepada perasaan sayang kepada manusia semata-mata...Namun, cinta kita pada-Nya adalah yg kekal.
3. Cinta itu indah sebab bila bercinta semua perkara akan menjadi indah dan boleh membahagiakan kita.
4. Cinta itu satu perngorabanan. Sebab cinta juga memerlukan sebuah pengorbanan tidak kira lah dari segi pelbagai perkara.
5. Cinta itu ......erk, alamak!! aku xleh nk berfikir lg r pasal cinta ni...hehehehee...

Nanti aku sambung lg yer...
Aku ad persepsi aku lagi pasal cinta ni...hehehhee..
kalo korang xleh nk terima suka hati korang lah...aku ckp ni persepsi aku, bkn korang!! Ada FAHAM????!!

Aku ni selalu merapu sampai nk lari jgk tajuk entry tuk hari ni haaa....
hahahhaa...
Tp aku peduli apa, dh nama blog aku kan..
mesti lah aku nk merapu merapan ikut suka hati aku kan....
wakakakakaa...

Okey lah, bye2!!

-liyana-

2 comments:

  1. yana! amboi jiwang karat nyee mu! haha!!

    ReplyDelete
  2. hahhaha..bukan sng aku nk berjiwang karat ni haaaa....
    kn aku da ckp, time aku nk merapu merapan tu....hahahhaa

    ReplyDelete