Thursday, September 30, 2010

Aku tersedar...!!

Hari ni baru aku tau satu perkara...
Jika dulu aku hanya mendengar org mengatakannya..
tapi kini aku sendiri yg melaluinya..

Kawan..
hanya ada bila kita sentiasa dekat dgn mereka...
bila kita terlupakannya, mereka pn begitu...
satu kenyataan yg aku xbley nk sangkalnya pada hari ni...

Sebab,
hari ni aku tgk, semakin lama, semakin aku jauh dr kwn2 aku dulu..
Even dr sekolah rendah, sekolah menengah, matrik sehinggalah sekarang..
Yg ada dgn kita adalah kwn kita yg skrg...
jika dulu, kalau ada sebarang masalah ja, mesti nk cari kwn lama konon..tp lama2 aku kena bergantung harap pada diri sendiri..
Tapi yg pasti,
org yg sentiasa ada utk aku setiap masa ialah:
mak ayah aku,
adik beradik aku,
saudara mara aku,
sepupu-sepupu aku..
yg dulu kdg2 aku alpa ttg kehadiran dieorg....
tp kini mereka lah tmpt utk aku merapu merapan kdg2...

Kalau dulu aku nk mrh2 kalo kwn2 yg lama xlyn aku,
tp kini aku rasa aku fhm kot..
mungkin sbb dieorg dh semakin sibuk dgn rutin harian dieorg jgk...
mungkin dieorg sibuk dgn hal masing2...
Aku bkn kerna nk sedapkan hati sendiri dr aku terpaksa mkn hati dgn sikap dieorg,
tp aku kena bljr masa akan mengubah kita,..
apa yg aku bljr spjg masa ni, pandai2 lah utk aku berkawan & cari kwn...
bkn sbb bijak pandai mereka,
bkn sbb pangkat dan harta mereka,
tp sebab keikhlasan mereka dalam PERSAHABATAN..

Walau sesingkat mana pun sebuah persahabatan,
selagi boleh berhubung,
berhubung lah..
selagi boleh berjumpa,
berjumpa lah.
selagi boleh bertegur sapa,
bertegur sapa lah.
selagi boleh bergurau senda,
bergurau senda lah.
selagi boleh bergaduh,
bergaduh lah..
selagi boleh mengucapkan perkhabaran,
sampaikan lah...
selagi aku mampu mencipta kenangan itu,
akan aku berusaha utk ciptakannya...
kerana, sekali saat itu terhenti,
mana lagi aku nk mencarinya...
segalanya mungkin berubaha.
biarpun hanya utk seketika...

Hargailah orang yg berada di sekeliling anda...
kerana, mungkin kdg2 kita terlupa utk memandang mereka dengan jelas.
Tapi cukup lah sekadar kita sedar bahawa masih ada org utk bersama dgn kita..

**********************************************************************************

Begitulah keadaannya saat aku tersedar,
Aku tersedar masih ada org yg sayangkan aku,
aku tersedar aku masih ada sisa peluang utk betulkan kesilapan aku,
aku tersedar masih ada waktu utk aku berfikir,
aku tersedar masih ada ramai manusia lagi yg menantikan kehadiranku kedalam dunianya,
aku tersedar aku masih boleh bergantung harap pada org lain...biarpun bukan sepenuhnya..
AKU TERSEDAR, MASA YG AKAN MENENTUKAN SEGALA-GALANYA...


tersedar,
-liyana-

No comments:

Post a Comment