Tuesday, August 3, 2010

Pembelajaran hari ini...

Aku xtau kenapa, tp aku rasa hari ni okey lh jgk..dr segi pembelajaran, aku rasa aku byk belajar sesuatu hari ini..
Aku dpt sesuatu jugak td waktu Dr. Tan ajar kiteorg..dia mmg sentiasa suka memnita pndangan dan idea kiteorg dan dia juga byk memberika pengetahuan yg sgt berguna. Td dia ada cerita tentang seseorg yg sgt kaya di dunia dan mendapat ranking kedua slps Bill Gates!! wow!! iaitu Warren Buffet ...So, kat situ madame menunjukkan tentang prinsip2 hidup beliau yg menjadikan beliau berjaya dan gaya hidup beliau yg paling aku banggakan!!

Live your life as simple as you are!!

kata-kata ni jugak yg telah aku pegang sejak dulu lg..
Dlm hidup Warren Buffet, beliau sgt simple orgnya..walaupun memiliki beberapa puluh syarikat yg sgt berjaya tetapi beliau hanya mempunyai sebuah rumah yg sgt simple dan yg paling aku terkejut, rumahnya tidak mempunyai setiang pagar pun!! Betapa biasanya kehidupannya..
Okey, setelah apa yg aku baca tentangnya tu, pada pandangan aku lh, dia mmg seorng yang berjaya. Tetapi pada masa yg sama dia pn nk rasai sebuah kehidupan yg normal dimana dia dpt merasai kehangatan dlm perhubungan dengan org2 luar dan juga dengan ahli2 keluarganya...Tidak seperti sesetengah org yang ternama dan kaya yang jika nk keluar memerlukan berpuluh-puluh org bodyguard supaya selamat ketika keluar walaupun utk keluar berjalan2..Jadi, dimanakah privasinya seorg manusia..?? Jika nk keluar utk menikmati alam ini pn terdapat pengawal di belakang dn di tepi...??? Jadi fikir2 kan lah...Kita hanya manusia biasa yang diberi kelebihan dan kelemahan diri...

Selain dr tu, dlm kelas aku sendiri, aku sbnrnya mmpunyai seorg pelajar yg aku sndiri xleh nk describe kan dia tu mcm mana..tp aku tau dia mmg sgt mempunyai pengatahuan yg sgt luas, dan pengalaman yg agak byk...
Apabila madame bertanya kan ttg siapakan org yg paling dia kagumi td, dia telah memberikan satu jwpn yg sgt aku kagum!!

Madame: Siapakah org yg paling awak kagum..??
Nadhirah: AYAH saya..!!
Madame: Kenapa awak kata ayah awak adlh org yg paling awk kagum??
Nadhirah: Sebab dia seorang yg tabah!! Dia juga byk memberikan kata2 motivasi kpd saya...walaupun garang tapi dia byk memberi saya peringatan dan kata2 semangat!! ( Byk kata2 ayah Nadh ni tapi aku lupa lh plak apa dia..ehehe..)

So, dr sni aku nk katakan bhw, kdg2 kita perlu melihat ketinggian ilmu seseorg sebelum menilai mereka..jgn hanya pndang wajahnya shj, kita terus menilai...
Cuma satu shj yg aku nk tekan kan kt sni bhw, jd lh diri anda sendiri supaya org lain dpt memahami diri anda, dan biarkan org lain bley belajar sesuatu dr anda..

Dan Aku adalah Aku...
(^_~)

-liyana-


No comments:

Post a Comment