Tuesday, August 17, 2010

Kaya atau Miskin...??

Kaya atau miskin...??
kalau nk tengok seseorang tu kaya atau miskin,
apa pendapat korang..??

Erm, kaya atau miskin..??
korang pandang harta seseorang kah atau pun korang pandang pada budi pekerti seseorang itu..??
okey, kat sini aku nk ulas lah sikit pasal ni..
Pada masa sekarang ni, ramai org yg lebih memandang pada harta dan pangkat seseorang xkira lah utk dijadikan kwn ke, dijadikan pasangan hidup ke atau pun apa2 lagi lah....betul x apa yg aku katakan ni...??
kalau korang xcaya, cuba korang tgk cara hidup seseorang lah. Dan jugak tgk org2 yg berada disekelilingnya...kalau dia kaya, kwn2 dia pn mesti terdiri dr org2 yg hebat jgk...
Okey, aku xnk ckp lebih2 lah, tp kebanyakannya aku tgk mcm ni lh manusia pada hari ini..
kalau ditanya kenapa pilih cara hidup mcm tu...??
Jawapannya hanya satu ja kot.
"Zaman skrg memerlukan duit utk hidup, kalau xda duit mcm mana nk hidup..."... mcm ni lh jwpn dieorg...

*mengeluh...

Aku pn xtau nk komen apa lg pasal ni...
Tapi bagi aku lh, kalau kita kaya wang ringgit tapi budi bahasa dan moral kita miskin, apa maknanya sebuah kehidupan...??
manakala, seandainya kita miskin harta tapi ilmu dan budi pekerti dalam diri adalah tidak ternilai, betapa untungnya seseorang jika dapat hidup selama-lamanya.
Sayang, kita tetap akan mati jugak suatu hari nanti.
Dan, yg menjadi bekalan tika mati hanya lah iman, doa anak yg soleh , sedekah jariah dan amalan semata-mata.
Jadi, di manakah harta2 yg bernilai jutaan ringgit itu di bawa...??
fikir-fikir kan lah...

*********************************************************************

Ini bukanlah, apa2.
Cuma hanya utk mengingatkan diri kita sendiri..
sbb kdg2 kita pun terlupa dan alpa...
Jadi, bijak2 lh utk membahagikan antara bekalan dunia dan bekalan akhirat..


p/s: berilah komen2 dan pendapat anda ttg perihal ni yer...!!


Salam Ramadhan,
-liyana-


No comments:

Post a Comment