Thursday, December 30, 2010

SELAMAT TAHUN BARU...!!

Aku nk ucapkan

SELAMAT TAHUN BARU KPD SEMUA...!!!

Say GOODBYE to 2010...& say HELLO to 2011...!!



p/s: lama aku xmasuk entry lam blog aku ni...erm, juz wait for my new entry ea...

-liyana-

Sunday, December 5, 2010

Peringatan...

Kali ni aku nk igtkan diri lagi supaya jgn jd EGO..!!

hehehe..nk tau pasal apa aku ckp cam tu..??

Sebab aku ngaku yg aku pn ada perasaan ego sikit terutama pasal feeling aku ni...
xkuasa aku nk bagitau ap yg aku rasa...

Tapi, baru aku tersedar beberapa perkara bahawa aku dah terlepas byk benda sbb aku EGO.
hehehe..Salah aku kah..?
ermmmm...

Jadi aku nk nasihatkan korang jangan lah terlebih memiliki perasaan EGO...

okey...???!!

Da ngantok, nk tdo..bye2!!

-liyana-

Wednesday, December 1, 2010

UNTITLED...

Mcm mana nk lupakan seseorang..???

a) Adakah dengan bencikan seseorang...??
b) Adakah dengan tidak menghiraukan seseorang..??
c) Adakah dengan keluar dengan org lain pulak..??
d) Adakah dengan berhibur dengan kawan2..??
e) Adakah dengan makan aiskrim kt tepi jln sambil tgk gelagat org ramai..??
f) Adakah dengan menonton movie yang sedih..??
g) Adakah dengan membuat kerja-kerja yang banyak sampai lupa segala-galanya...?
h) Adakah dengan makan banyak2 sebab rasa tertekan dengan situasi yg dihadapi...??

huh...byk pulak caranya...!!
Tp yg mana satu aku nk pilih ni ....???????


Tuppppp.....tetiba aku rasa aku dpt jwpn yg sesuai dgn aku.....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
hohoho...
(b) dengan tidak menghiraukan seseorang.
(maksudnya dengan tidak ambil peduli lah)

Aku rasa yg tu kot cara yg terbaik bg aku..huhuhu..
Sebab seseorang pernah ckp kt aku, tuk melepaskan atau melupakan seseorang yang pernah muncul dlm hidup kita ialah dengan tidak ambil peduli tentangnya.

Dia ckp, "Sebab kalau kau masih ada rasa benci kt dia, itu menunjukkan kau masih care tentang dia. Mesti kau nk tau punyer pasal dia. So, bila kau nk lupakan tentang dia.."
Tapi kalau cara lain tu adalah sampingannya....

Well, lagipun, dlm Islam, kita tidak di galakkan utk benci membenci sesama saudara. jadi, kesimpulannya, jgn pernah ada rasa benci tu yer....
hehehhe....

-liyana-

Thursday, November 25, 2010

"Kalau lah.."

Kali ni aku nk perkatakan ttg perkataan yg sgt biasa kita sebut...."kalau lah..."
Kenapa aku kata ianya merupakan perkataan yg sgt biasa kita sebut..??
Sebab dlm apa jua perkara yg kita katakan, mesti akan ad perkataan kalau...
"kalau aku dtg awl sikit,...."
"Kalau aku tersedar awal sikit,..."
" Kalau aku pergi cepat sikit,..."
"kalaulah aku ....."
dan mcm2 "kalau lah lagi..."....

Sebenarnya, sedikit sebyk ia menunjukkan kita merasa kesal terhadap apa yg telah kita lakukan sebelum ini.

1. jgn sesekali prnh merasa kesal terhadap apa yg kita lakukan.. Jika ia merupakan satu kejayaan bagi kita, jadikan ia satu kebahagian utk hidup kita. Seandainya jika gagal, jadikan ia satu pengajaran dan sebb utk kita terus berusaha dlm apa jua keadaan sekali pun.

2. Krn walauapapun yg terjadi dan berlaku dalam hidup kita atas apa yg telah kita lakukan sblm ini, ia tetap menjadi sebahagian dr hidup kita, bergantung pada kita sahaja utk jdikan ia sbg kenangan indah mahupun sebaliknya.

3. Sejarah mungkin berulang sekiranya kita lupa apa yg pernh terjadi dlm hidup kita ni...kdg2 kala itu lh kenyataannya...

Aku xtau, tp aku pun slh seorg penggemar perkataan "kalau lah..." ni. Tapi kdg2 kala, bukan mksud aku utk sebut kalau lah ni kan...Ter'sebut' ja....hehehhe

Namun, aku pn ad byk benda yg aku nk katakan "kalau lah ni..."

1. Kalau lah aku boleh menyedarinya sejak dr dulu, tak lah aku rasa sedikit kehilangan.

2. kalau lah aku menjadi sedikit berani utk beritahu ttg perasaan ak yg sebenarnya, bukankah ia menjadi lebih mudah utk aku tahu ttg sesuatu.

3. kalau lah aku belajar dgn lebih tekun, mungkin aku boleh baling bebola salji dgn kwn aku skrg. kan? (hampeh, tinggi bebenor impian ko yana...?? hehehhe...tp xslh impian aku tu kn...)

4. kalau lah aku boleh bersikap dgn lebih tegas dr dulu lg kan senang..??

5. kalau lah aku bijak mengatur perjalanan hidup aku ni sejak dr dulu lg kan senang..?

6. kalau lah aku boleh menjadi seseorg yg aktif kan bagus..??

7. kalau lah aku tahu keadaan ni akan menjadi begini kan bagus utk aku..?

8. kalau lah aku boleh berfikir dgn lebih bijak sejak dr dulu lg kn senang..?

9. kalau lah aku dpt kenali hati budinya terlebih dahulu kan lebih baik..?

10. kalau lah aku boleh 'realisasikan' kesemua kalau2 yg ad ni kan...??

Sayang seribu kali syg... Perkataan itu yg hanya boleh diungkapkan, tak mampu kita realisasikan..Kan..???
Kata org, terlajak perahu boleh diundur, tapi terlajak kata, xboleh ditarik balik dh..

Kenyataannya, itu lah realitinya. Jgn sesekali sesali apa yg kita lakukan, kerana aku pasti walau apapun yg berlaku hari ni, pasti akan ad hikmahnya suatu hari nanti. Mungkin hari ni aku jatuh , namun siapa tahu esok lusa aku mampu berlari dgn lajunya. Mungkin..Dengan izin Allah, semuanya pasti.

Bagi aku juga, xguna nk igtkan kembali ap yg telah berlaku, tapi cuma igt kan supaya jadikan ia satu iktibar dlm hidup kita ni.

okey lah, dh penat jgk aku nk masukkan entry baru aku kali ni..hehhehe..
da ngantok r...( aku kena tulis mlm2 baru ad idea sikit, lgpun cuti kali ni line broadband aku wat hal lh plak..nasib lah..penat dh aku abg & kakak operator melayan aku pasal broadband aku ni..haih celcom..celcom..Apa punyer masalah lah ko ni...) dh2, ngantok sgt da ni..
k, bye2....

-liyana-

Wednesday, November 24, 2010

UNTITLED...

..kali ni aku rasa sangat jelas ttg kedudukan aku..
waaaaaaa..bunyinya cam seyes ja...
hahhahaa..
xda lah...
gurau ja beb...

so, skrg aku nk cerita and bagitau lh sikit ttg ap yg ak xpuas hati dan sikit pandangan aku ttg isu2 skrg xkira lh dr segi apa2 pn..
(pendapat aku adalah hak aku, xda kena mengena ngan sapa2 pn yer..)

1. aku tau, skrg ni zaman dh makin maju dan bdk2 pn dh makin pndai. Tapi syg, mana perginya maruah dan adab2 sbg org melayu. kalo bkn melayu tulen pn, tolong lah jaga maruah diri, bangsa, dan negara jgk. Aku terbaca yg kes bdk2 yg berciuman kt tepi jln tu. Bdk melayu plak tu..ntah p nk jd ngan bdk2 skrg...jd, kt sini aku nk sarankan, pihak ibu bapa jgn lh bagi kebebasan yg melampau kt anak2.

2. Smlm, aku terdengar berita ttg kes kt Vietnam, pasal kes terburuk yg pernh terjadi sejak berthn2 dahulu. Kalau xslp aku pasal pesta air sbb berakhirnya musim hujan kt tmpt dieorg kot. Tp sbb kes yg menyebabkan kesesakan org ramai tu tu masih disiasat. Tp pd pendapat aku lah, maybe sbb Allah nk bagi 'hint' dh kot sikit2..maksud aku, Allah dh mula bg petanda kt kita ttg dunia ni..tengok, betapa banyaknya mayat yg bergelimpangan disebabkan kes tolak-menolak tu...

3. Ptg smlm, aku ad menonton racangan National Geographic yg bercerita ttg Sotong katak kt Laut Sulawesi dan juga di Laut Afrika. Pada waktu tu aku rasa sangat takjub meliht betapa hebatnya kebesaran Allah s.w.t. Bukan first time aku tgk , tp saat tu aku rasa betapa byknya perkara yg aku belum ketahui kt dunia ni..semakin byk benda dan perkara yg aku lihat dan pelajari, semakin aku rasa bodoh dan tidak berilmu.

4. Cinta xboleh dipaksa. Aku sgt pasti ttg tu. Tapi aku tau, cinta tu boleh dipupuk. Sebab, semua perkara tu sebenarnya bermula dr satu titik. Dari perkara yg kecil tu lh, jika kita sendiri yg membajainya dan menjaganya , akhirnya ia mampu menjadi sesuatu yg amat besar dan bermakna. Begitu juga dgn perasaan manusia. Seandainya, kita bijak menjaga dan membajainya, tidak mustahil perasaan cinta dan sayang tu wujud. betul x..???

5. Sejak akhir2 ni aku rasa, ada org yg yg ingin menjauhkan diri dr aku. aku pn xtau kenapa. Tapi aku rasa, aku dh xkisah kot. Mungkin aku yang terasa hati, tp aku hormati haknya utk jauhkan diri dr aku. Tapi walau apa pn yg terjadi slps ni, mungkin ak masih dan ttp akan terima dia sbg kawan aku. Sbb dia pernh mnjdi kwn aku.

6. Tapi dlm byk2 perkara aku paling bencikan manusia yg mudah lupa diri. Lupa kedudukan, lupa diri, lupa asal usul, lupa sejarah hidup sendiri, lupa kekhilafan sendiri, dan yg paling aku benci lupa kwn2 yg prnh mengharungi dan menjadi sebahagian dr hidupnya dahulu. Aku xprnh memaksa seseorg tu utk mengingati aku, tp sekurg2 jgn menghlg aku utk mengetahui keadaannya.....

7. Aku menulis bkn ikut emosi. Aku menulis masih dibwh logik akal aku lg. Kdg2 aku mudah dipngaruhi emosi, tp aku masih mampu berfikir dgn baik dan berfikir ttg risikonya. Tapi aku xmudah dipengaruhi oleh org lain. Apa yg aku rasakan betul, aku lakukan. Jadi pendek kata , JUST BE YOURSELF...!!

8. Kadang kala, aku rasa yg aku bersendirian. Tapi sebenarnya masih ada org yg kisah ttg aku, cuma aku yg xsedar. Bila kita bersedih dan rasa sgt kecewa, kita hanya memikirkan org yg menyebabkan kita bersedih saja. Tapi kita terlupa ttg org yg sentiasa ada utk kita dlm diam.

9. Sebenarnya, masih byk perkara yg aku ingin katakan tp aku rasa xsemua perkara tu aku perlu ckpkan dlm blog ni kan..Aku akan keluarkan perkara2 ata bemda yg betul2 aku rasakan aku perlu katakan dlm blog ni.. sesiapa yg terasa tu fhm2 ja lah..kdg2, manusia ni ad byk jenis. slh satunya hipokrit. Kt dpn bkn main berlagak baik, kt blkg, kutuk hbis-habisan. Tpi tulh, siapalh aku ni nk ttp mulut dieorg kan....? dh namanya manusia...

Okey lh, aku nk out dulu lah...setakat ni ja lah dulu entry aku tuk kali ni....
bye2...!!

-liyana-

Saturday, November 20, 2010

SELAMAT BERCUTI...!!

SALAM AIDILADHA KEPADA SEMUA UMAT ISLAM...!!

Walaupun dah beberapa hari berlalu hari raya haji kpd semua..huhuhu...
tahun ni, aku sempat p sembahyang raya haji lagi...
sempat bertakbir bersama2 umat islam yg lain lagi..
Alhamdulillah....

tp kali ni jgk,spjng beberapa hari ak dh bercuti kt rumah ni..
akhirnya ak dpt jwpn yg pasti..
iaitu, jgn terlalu berharap pada sesuatu yg xpasti..
seandainya ia telah tertulis untukku, aku akan menerimanya,
jika tidak, aku hanya mampu berserah kpd ALLAH YANG MAHA BERKUASA...

okeylah berbalik pada kisah cuti aku yg masih beberapa hari ni,
aku nk ckp ada masa aku rasa seronok, tapi ada masa aku rasa sgt bosan bila xda kerja nk dibuat...
mcm2 lah...
agaknya itu lah lumrah manusia..
xpernah cukup dengan apa yg diperolehi..

tapi kali ni, aku & sepupu ku yg sorg tu (izan) tu ad plan nk habiskan cuti sama2...( jeng2..???)
hahahhaa..
ak pn xtau lh nk wat apa sebenarnya...
igt nk p cri keje tp ntah lah...dpt ke tidok lew...
lagi pun ak nk cri income sendiri jgk tuk sementara ni...

dan satu lagi, aku rasa aku nk enjoy sikit kali ni ...
bely kah...?? bior lew aku xda duit sgt nk enjoy..juz dpt kuar hepy2 pn jadiklah kan...

Aku ni jgk paling suka melancong dan jalan2...tp xnk g kt shopping complex...
kalo kt tmpat tu, kt mana2 pn bley pegi...
tmpt2 yg aku teringin nk p mcm tmpt2 yg bersejarah, yg ad monumen2 menarik, ataupun yg ada kisah silam yg tragik atau menarik...contohnya kt Terengganu (promote negeri sendiri dulu beb...hehehhee), Melaka, Langkawi dan mcm2 lagi...

Kalo nk p oversea tu ak xmampu lg lah babe...
tunggu aku nk sambung study baru aku nk cari peluang p sana tau....
huhuhu..
amin~~~~~~~
(moga2 tercapai impianku...)

Tapi ap2 pn aku cuma nk ucapkan
SELAMAT BERCUTI
KPD SEMUA YG BERCUTI
DAN BAKAL BERCUTI..
(xkiralah cuti sekolah ke, cuti sem ke, cuti akhir thn ke, cuti bekerja ke, cuti bersalin ke..opsss..)
hehhehee..apa2 ja lah yew...
k, aku da ngantok...nk tdo....
daaaaaaaaa~~~~~~~~~~~~~~

-liyana-

Saturday, November 13, 2010

Tetiba ja...

Malam ni ak rasa mcm nk nangis ja...
xtau knpa...
kalo sapa2 call aku mlm ni, confirm2 aku nangis kt dia ja...
tp nsb baek ja xda org nk call aku....
xda lh ak nk malukan diri aku sgt kt caller tu..
huhuhuhu

why...??
I dun know...
tp yg aku tau..ak rasa aku dh terlepas something that precious to me...
lagi, aku rasa aku tertekan..
xtau atas sbb ap..
maybe slh satunya sbb exam kot..
tp aku sure ad benda lain lg...
aku ni bkn jiwang sgt nk lyn2 perasaan ni...
sbb tu aku benci nk lyn2 perasaan nk nangis lh, ap lg lh...
( dlm ego ak pn nk nangis dpn org tp lama2 ak pn bley kalah tau x...?)
huhuhuhu
benci2x!!

Aku tau, juz tunggu beberapa hari ja lg tuk aku balik ke rumah aku..
kt rumah, ak rasa ak bley lpas kan semuanya kot kali ni...
waaa...tgk ja lh mcm mana..hahahhaha

sebenarnya, aku mencari cerita2 sedey tuk d tgk ni..
tp malangnya xda citer sedey lh plak...
huhuhu..

********************************************************************

beberapa hari lpas aku ada blogwalking beberapa blog...
then, terbaca lah satu komen ttg blogger2 kini..
bley pulak dia ckp , blog2 skrg mcm xda mutu..
k, I tak bley terima sbb I buat blog bukan nk glamour...
sbb I nk cerita ap yg I xleh nk cerita straight kt org tau..
So., I bercerita lah melalui penulisan I..!!!
Ada FAHAM...??!!
jgn nk kutuk org sesuka hati sbb blog anda bagus & glamour...

bagi aku setiap org ada kehendak masing2 lah nk tulis apa yg dieorg nk tulis...
bagus atau bermaknanya sesuatu penulisan tu bergantung atas pembaca lah kan...
jadi jgn anda penulis blog yg bagus, anda bley mempertikaikan penulisan org lain...

Tp mcm yg aku katakan ,
ak tulis blog sbb kdg2 aku bosan dan jugak slh satu cara ak nk lepaskan perasaan..
kdg2 aku happy, kdg2 aku sedey, kdg2 aku rasa nk nangis, kdg2 aku ...
jadi sbb kdg2 tu lh aku cari alternatif lain tuk lepaskan perasaan, pendapat dan komen aku ttg sesuatu perkara..

tapi kan, yg ni pendapat dan komen ak pasal blogger yg ak baca smlm...
xda kena mengena ngan tajuk entry ak kali ni...

honestly, ak mmg nk nangis...
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
tp mcm xnk lpaskan lg....=(

-liyana-

Tuesday, November 9, 2010

Berperang...!!

huhuhu..
Tinggal lagi dua paper ni before balik...
mcm mana ni..??
Kepala dh xberapa nk terisi lg dh ni...
Asyik igtkan benda lain ja ni...
RUMAH..RUMAH....RUMAH....

ayoooo...
kritikal2!!
LIYANA...!! LIYANA!! ...LIYANA....!!
bangun!!!!!!
study2!!

Nk bukak buku pn dh mls kot rasanya...
isk2!!




Actually, aku menulis entry ni after ak hbs paper PKP 3103 td....
Erm...ap yg ak jwb pn xtau lah weiiii.........

"Puan Pensyarah yang sedang menunaikan haji skrg ni, doa2 lh kt anak didik mu ni semoga berjaya dan lulus dengan baik..."
amin~~~

So, esok plak ad lg paper ni...
Straight ja paper ni..
sengaja tau!!
auwwww ....(gedix3x!!!)
hahhahahahaaaaaaaaaaa



-liyana-

Saturday, November 6, 2010

We share the moment....

We share the moment...
We have the moments...
The sweet moments...


Me,
Ismah,

Husna,

Firda,

Hidayah,
&
Nis.

so, now, mcm bese lh..
SHOW TIME...!!!!!






































p/s: Ada lg gmbr...nanti ak kasi tunjuk lg ea... hehehe..

-liyana-

Wednesday, November 3, 2010

Crazy on this song......!!!!!!


Something about Love

by David Archuleta

Every night it’s all the same
You’re frozen by the phone
You wait, something’s changed
You blame yourself every day
You’d do it again
Every night

There’s something ’bout love
That breaks your heart
Whoa oh oh oh
It sets you free

There’s something ’bout love
That tears you up
Whoa oh oh oh
You still believe
When the world falls down like the rain
It’ll bring you to your knees
There’s something ’bout love that breaks your heart
Whoa oh oh oh…
But don’t give up
There’s something ’bout love

When you were young
Scared of the night
Waiting for love to come along
And make it right
Your day will come, the past is gone
So take your time
And live and let live

There’s something ’bout love
That breaks your heart
Whoa oh oh oh
It sets you free

There’s something ’bout love
That tears you up
Whoa oh oh oh
You still believe
When the world falls down like the rain
It’ll bring you to your knees
There’s something ’bout love that breaks your heart
Whoa oh oh oh…
But don’t give up
There’s something ’bout love

Don’t fight
Don’t hide
Those stars in your eyes (in your eyes)
Let em’ shine tonight
Let em’ shine tonight


Hang on
Hang in
For the ride of your life
It’s gonna be alright
Hold on tight

There’s something ’bout love
That breaks your heart
Whoa oh oh oh

There’s something ’bout love
That breaks your heart
Whoa oh oh oh
It sets you free

There’s something ’bout love
That tears you up
Whoa oh oh oh
You still believe
When the world falls down like the rain
It’ll bring you to your knees (to your knees)
There’s something ’bout love that breaks your heart
Whoa oh oh oh…
But don’t give up
There’s something ’bout love

Whoa oh oh oh..
Set’s you free
There’s something bout love
That tears you up
Whoa oh oh oh
You still believe
When the world falls down like the rain

****************************************************************************

-liyana-

Tuesday, November 2, 2010

Doa...

Doa...

Apa sebenarnya sabar itu? . Kalau definisi sabar yang dijelaskan dalam perseptif Al-Qur’an, seperti dibawah ini;

1. Sabar sebagai penolong
Jadikanlah sabar dan shalat itu sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (QS. 2:45)

2. Sabar adalah cara untuk bahagia
Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (QS. 2:155)

3. Meminta dari Allah
Tatkala Jalut dan tentaranya telah tampak oleh mereka, merekapun berdo’a:”Ya Tuhan kami, berikanlah kesabaran atas diri kami, dan kokohkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang
kafir”. (QS. 2:250)

4. Sabar untuk elak tipu muslihat
Jika kamu memperoleh kebaikan, niscaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira karenanya. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka
kerjakan. (QS. 3:120)

5. Supaya Allah semakin sayang
Dan berapa banyak nabi yang berperang bersama-sama dengan mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah karena bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar. (QS. 3:146)

6. Urusan atau tindakan yang paling utama
Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan. (QS. 3:186)

7. Saluran untuk mendapat keampunan dan pahala yang besar
Kecuali orang-orang yang sabar (terhadap bencana), dan mengerjakan amal-amal shaleh; mereka itu memperoleh ampunan dan pahala yang besar. (QS. 11:11)

******************************************************************************

Ni antara doa supaya kita boleh menjadi org yg bersabar....


رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)"

(Al-A'raf : 126)

******************************************************************************

Kdg2 bukan mudah utk kita kawal kemarahan kita...
iyelah kita ni kan manusia biasa yg punye pelbagai perasaan dan antaranya marah.
Tapi kdg2 semarah2 mana pn kita, ia adalah hanya sementara..kan???
sebab tu akan wujud satu perasaan menyesal...
kan...???
Menyesal sbb mrh2, tp akan hlg apabila kita ungkapkan kata maaf...
MAAF...
Antara perkataan yg boleh melembutkan hati manusia...
perkataan yg boleh melemahkan manusia...

Sabar...
setiap kesabaran itu masih ada tahapnya...
tapi dengan adanya doa, selawat dan terapi,
tahap kesabaran itu boleh berada pada tangga yg teratas...
(erk, faham x ap yg aku cuba nk smpaikan ni...???)

* semoga aku sentiasa sabar menghadapi semua dugaan-Nya...~~

-liyana-

kasih sepanjang hayat....

myMetro | Rela mati demi isteri

First paper...

Oh My God..........!!!!!!!

First paper aku hari ni ialah EDU 3103..!!
Mula2 paper pn aku dh byk memunculkan diri dgn mencipta teori aku sendiri....
yg aku tau satu ja skrg ni, TAWAKAL sja lah...

boleh plak aku ckp kt mak aku yg aku dh tawakal menjawab paper td...
MAK GELAK SAKAN!!
Erm.....xtau nk ckp ap dah..hehehehe...
Doa seorang ibu kdg2 bley mengubah sesuatu kan...??
xkira lah apa pun yg kita lakukan, apabila dia membenarkan dan merestuinya, sedikit sebanyak dengan izin-Nya, apa yg kita lakukan tu akan berjalan dgn lancar..kan??
hehehhee..

Ni kes adik aku plak...
Wani...!!
Erm,...homesick sgt nmpknya ni....
kena balik umah ni...hehehehee..
okey lew tu, balik ja lah kalo ad cuti time raya haji ni...
apa2 pn aku ttp akan balik 15/11/2010 ni..hehehhee

hohoho...
my next paper...10/11/2010...
Tp cuti raya Deepavali t aku nk wat pe ni????????
ada sapa2 nk ajak aku dating x..???
hahahahhaaaa........

peace no war...(^_^)

-liyana-

Monday, November 1, 2010

Exam Akhir Sem II..

Esok (2/11/2010) aku , dan semua kawan aku akan menghadapi peperiksaan...

Aku nk ucapkan GOOD LUCK utk semua terutama bdk

PISMP PEMULIHAN 1 JANUARI 2010..!!

wat yg TERBAIK !!
( sebenarnya aku redha kot tuk paper esok ni...huhuhu)

Chaiyok2 semua!!

Afiqah,
Amalina,
Akma Nabilah,
Izzatul Husna,
Ismah Aina,
Aliya,
Izzaty,
Nurul,
Nazreen,
Nis,
Firda,
Yazmin,
Nadhirah,
Saadah,
Hazirah,
Fizah,
Dayah.
Athiah,
Maisarah,
And mestilah aku jugak..!!
LIYANA!!

Semoga Berjaya!!!


-liyana-

Wednesday, October 27, 2010

It is about...

He will protect what the precious person to him...!!
He will let it go if what she wants..
He will get it to her as long as he can...
He will smile if he can see her smiling..
He will suffer if he see her tears..
He will give his hand if she needs him...
He will surrender for her if that what she want he do..
Even he know he can't get that girl, but he always be there for that girl...
Because, as long as his love don't stop for her, he will give her the love..
so that, the girl will never being alone...
and sometimes he really hope, she can looked at him as a man....

That who he is...


*****************************************************************************

-liyana-

Ikhlas..

Beberapa minggu lepas, kelas ak adalah sikit berbincang pasal satu tajuk dan dalam topik tu kiteorg bincanglah sikit2 pasal EQ dan MI...
(emosional question dan multiple intelligence)..

masa perbincangan tu, adalah jgk, madam mintak kiteorg ckp sikit pasal keikhlasan. Xkira lah sama ada dlm persahabatan mahupun dalam apa jua perkara yg kita lakukan...

Then, sorg kwn aku kuarlah, dan masih bercakap pasal keikhlasan...
Tapi part yg paling aku suka bila dia ckp satu ayat yg aku rasa sgt berkesan dan sgt mudah utk aku igtinya...dia kata:

"Keikhlasan tu umpama seekor semut hitam yang berada di atas batu hitam dan bergerak pada waktu malam yg sangat gelap" .

- dia mengumpamakan keikhlasan tu seperti seekor semut hitam. Semut tu ada tp kita xnmpk semut tu berada di mana. Begitu jugak dgn perasaan ikhlas kita. Kita tahu bahawa perasaan ikhlas tu wujud dlm diri kita tapi kita xpernh tahu dan sedar akan perasaan tu dan sgt sukar utk kita tahu kewujudannya. Itu adalah bg pendapat aku...

IKHLAS...
bukan satu perasaan yg kdg2 kita boleh ungkapkan...
tp kdg2 satu perasaan yg org lain boleh sedarinya...
lakukan sesuatu tanpa meminta apa2 balasan,
berkorban kerana kepentingan org lain,
gembira kerana melihat kebahagiaan org lain..
sebenarnya ia merupakan satu perasaan yg sukar diungkap biarpun kdg2 kita sedarinya mahupun tidak menyedarinya..

*******************************************************************************

Maybe korang xpernah dgr aku berbicara tentang cinta kan..??
Nk tau sbbnya...??
Sebab aku sendiri masih single...!!
hahhaahaa..

Erm, sebenarnya, aku bukanlah memilih sgt,
tp aku perlukan seseorang yg boleh menerima aku seadanya...
seseorang yg boleh menerima keluarga aku jugak..
seseorang yang boleh memahami situasi aku..
aku bukanlah memerlukan seseorang yg sempurna,
atau terlalu PERFECT org ckp...
sbb aku sedar, aku sendiri pn bukanlah sempurna sgt,
aku pun masih ada kelemahan dan kekuatan aku sendiri..
dan...
aku cuma nk dia terima aku kerana aku, LIYANA.......
itu sahaja....

Ini persepsi aku tentang cinta:

1. Cinta itu buta yg boleh membuatkan manusia mudah hilang pertimbangan kalau tidak berhati-hati.
2. Cinta itu terlalu luas dan mendalam. Sebab definisi cinta bukan hanya tertumpu kepada perasaan sayang kepada manusia semata-mata...Namun, cinta kita pada-Nya adalah yg kekal.
3. Cinta itu indah sebab bila bercinta semua perkara akan menjadi indah dan boleh membahagiakan kita.
4. Cinta itu satu perngorabanan. Sebab cinta juga memerlukan sebuah pengorbanan tidak kira lah dari segi pelbagai perkara.
5. Cinta itu ......erk, alamak!! aku xleh nk berfikir lg r pasal cinta ni...hehehehee...

Nanti aku sambung lg yer...
Aku ad persepsi aku lagi pasal cinta ni...hehehhee..
kalo korang xleh nk terima suka hati korang lah...aku ckp ni persepsi aku, bkn korang!! Ada FAHAM????!!

Aku ni selalu merapu sampai nk lari jgk tajuk entry tuk hari ni haaa....
hahahhaa...
Tp aku peduli apa, dh nama blog aku kan..
mesti lah aku nk merapu merapan ikut suka hati aku kan....
wakakakakaa...

Okey lah, bye2!!

-liyana-

Tuesday, October 26, 2010

Selamat datang...!!

SELAMAT DATANG EXAMINATION..!!

huhuhuhu...
Mulut ja ckp slmt dtg tuk peperiksaan, tp hati ckp TIDAKKKKKKKKKKK....
I'm not readay yet...!!! wawawawawaaaaaaaaaaaaa....

Ni jadual Exam aku tuk semester ni ( Januari 2010 sem 2)...

2/11/2010 (2.30 ptg -5.00 ptg) - paper EDU 3103 (Murid dan Alam Belajar)

10/11/2010 (8.30 pg - 11.00 pg) -paper PKP 3103 (Perkhidmatan Dalam Pemulihan)

11/11/2010 (8.30 pg- 11.00 pg) -paper PKP 3104 (Kaedah Pembelajaran Khas Bahasa Melayu)

15/11/2010 (2.30 ptg- 5.00 ptg) - paper BMM 3101 (Pengajian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah)

ni lah jadual aku...byk gab tp aku xleh nk balik...kos xcukup plak t kan aku nk balik raya haji...
waaaaaaaaaaaaa...

Mak, Ayah, adik-adik, mak cik-mak cik, pak cik-pak cik, & semua org, tolong doakan yg terbaik tuk yana yer....huhhuhuhuhu...

Next week, peperiksaan akan bermula..!!!

-liyana-

Saturday, October 23, 2010

Artikel yg menarik...!!

Tahukah Anda Apa Yang Mencantikkan Wajah?

Al-Ahnaf bin Qais tergolong dari golongan ulama-ulama yang terkenal di zaman hidupnya. Pada suatu hari datang seorang pemuda dari suku Tai'yi berkunjung ke rumahnya. Rumah Al-Ahnaf memang sentiasa dikunjungi oleh orang ramai, terutama oleh anak-anak murid dan sahabat-sahabatnya. Mereka sekalian menziarahinya dengan tujuan untuk menuntut ilmu darinya.Kedatangan pemuda dari suku Tai'yi itu sangat menarik perhatiannya. Ahnaf mendapati pemuda itu sangat tampan serta kacak. Lalu ia pun bertanya: "Wahai orang muda, adakah engkau menghiasi wajahmu dengan sesuatu?."

"Benar tuan, sungguh saya ada menghiasi wajah saya dengan sesuatu," ujarnya dengan sopan serta ringkas. Pemuda itu menyambung lagi: "Kalau saya bercakap saya tidak bohong. Kalau ada orang sedang bercakap saya dengar. Kalau saya berjanji saya tepati dan jika saya diberikan sesuatu amanah saya tidak khianat."Mendengar jawaban itu, maka berkatalah Ahnaf: "Benar seperti katamu wahai orang muda, sungguh engkau telah menghiasi dirimu dengan akhlak yang mulia."


***********************************************************

Aku terbaca artikel ni sebuah laman..t aku kasi lamannya...

Ada someething yg menarik minat ak tuk membacanya...

Actually byk lagi artikel yg menarik..tp aku berminat sikit dgn artikel ni...

so, korang bley baca lain2 artikel lg kt laman Portal Mukmin..

aku sja nk share ngan korang, kot2 korang pn ngah mencari artikel2 atau kisah2 islamic yg menarik kan...


-liyana-



Promises...??

Promise atau janji..??
erm...sebenarnya xramai yg boleh tepatinya...
Ya, mmg manusia ni pandai berjanji tapi yg tepatinya, erm, juz a part of them...
I'm I right..??

kalo korang xjwb pun aku tau...
kenyataannya...
aku xslhkn si penjanji tp bagi aku senang jer...
kalo rasa xmampu nk tepati atau penuhi ap yg dijanji, JGN BERJANJI...!!
okey???

sebenarnya kerana sebuah janji manusia boleh berpecah-belah..
begitu juga dlm kehidupan seharian ni..
aku rasa better buat sesuatu dgn spontan drpd rancang lebih2...
MAYBE....


Erm, ak pn xtau entry aku kali ni pasal ap...
Tp aku nk ketengahkan pasal,
kita ni manusia.
Hanya mampu merancang tp xmampu nk tentukan segala-galanya..
Jadi, jgn kata "pasti" dgn yakin kalo berjanji...

So, kt sini aku nk mintak pendapat korang lah (sbg reader blog aku ni...),
Apa komen korang pasal "JANJI" ni....??
Adakah betul ,
jika dikaitkan dgn janji, org melayu adalh org yg paling lemah sekali dlm janji...??
sbb apabila kita sering diperdengarkan dgn perkara negatif,
byk jwpnnya adalah, "biasalah, janji org melayu...'.
So, adakah ia benar atau tidak...??
kalo sapa2 ad pndpt pasal ni, korang rajin2kan lah komen di post aku ni ya...

Aku rasa setakat ni dulu kot aku nk luahkan apa yg bermain kt kepala aku skrg ni...
Ermmmmmmm....





-liyana-

Wednesday, October 20, 2010

Kasihnya seorang ayah....

Hari ni aku terbaca satu artikel tentang seorang ayah.. sgt menyentuh hati dan perasaan aku...

Mungkin aku sorang yg boleh bertahan lagi utk menjaga ego aku utk tidak menangis tentang perkara yg remeh temeh. Tapi ego aku mudah runtuh dengan mudahnya apabila bercerita tentang seorang mak dan ayah...

kali ni aku terbaca tentang kisah seorang ayah...

AYAH,

pengorbananmu tidak terkira,

penjagaan mu mengalahkan seorang perwira dunia,

penat lelahmu tidak pernah terungkap,

kasihmu tiada sempadan,

marahmu tidak pernah lama,

nasihatmu tidak pernah hilang dari mulutmu,

kata-katamu pernah membawa aku ke puncak tertinggi,

Ayah,

kau tidak pernah mengungkapkan,

tapi jauh di sudut hati mu,

kasih seorang bapa sehingga ke syurga nak...


************************************************************************************

Tentang ayah

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

************************************************************************************

Kerana kasihnya seorang ayah, aku mampu berdiri di sini..

Kerana kasihnya seorang ibu, aku mampu melihat dunia..

kerana kasih sayang mereka, aku kenal siapa aku..

-Yana SAYANG mak, ayah..!!-


-liyana-